Vi träffade Per Hallström, som är en av de två konsultcheferna som jobbar på IT-företaget Exor!

Per tog examen i systemvetenskap från Karlstad Universitet för ungefär 10 år sedan, sedan dess har han jobbat som programmerare och är nu sedan några år tillbaka hos Exor.

Berätta lite om exor och er verksamhet! Vilka är ni, och vad gör ni?

Det exor framförallt gör är kundanpassade lösningar och system. Kunden kommer till oss, och vi på Exor sätter oss då in i det problem som de har. Vi har alla möjliga sorters kunder, allt från byggföretag som behöver hjälp med ett system som används för att planera byggen, till olika verksamheter som hanterar beställningar m.m. De vill på något sätt effektivisera sin verksamhet.

Just nu har vi 25 anställda, och de som jobbar hos oss är framförallt systemutvecklare och ungefär hälften av dem är även projektledare och har då daglig kontakt med kunden. De ser till att projektet går framåt samt att kunderna är nöjda. Det kan vara mindre projekt där bara en systemutvecklare är involverad, och det kan vara större projekt där två, tre stycken är involverade.
Vi har också några designers, interaktionsdesigners och testare i teamet, men de är relativt få.

Vad innebär det att vara konsultchef?

Min roll som konsultchef innebär kort och gott att hålla alla inom projektet nöjda. Utvecklarna ska inte ha för mycket att göra samt att kunderna ska vara nöjda med vad vi levererar till dem. Jag säljer även in jobb och gör tidsuppskattningar för de olika projekten.

Vad gör man som systemutvecklare hos Exor? Hur ser en vanlig arbetsdag ut?

Här på Exor kommer man in någon gång mellan 8 och 9 men det är egentligen ganska flexibelt. Man kanske har 1 eller 2 projekt som är igång samtidigt, och man har stor frihet att planera sin egen vecka utefter projekten tillsammans med mig eller Henrik, konsultcheferna alltså. Om man vill så finns det alltså stor möjlighet att ta mycket eget ansvar över sina projekt och sitt schema.
Arbetsuppgifterna varierar mycket. Självklart är det mycket programmering, men även kundkommunikationen som innefattar att träffa nya kunder och verkligen förstå vad kunden vill ha är en stor del av arbetssysslorna.

Ni anger på er hemsida att ni enbart har systemutvecklare med högskolekompetens, vad har ni för krav på utbildning och inriktning?

För många kunder är det kvalitetssäkerhet med en utbildning. Väljer en kund mellan flera olika företag kan just det vara det avgörande. Sen finns det självklart många självlärda programmerare också, men att man har gått en utbildning är trots allt ett tecken på att man kan ta till sig information. Majoriteten av de vi anställer är just systemvetare. Vi känner att vi hittat rätt med just den utbildningen. Det beror främst på att utbildningen inte bara tar upp programmering, utan också fokuserar mer på ”de mjukare delarna” så som kunddialog, projekthantering och sådana saker som är minst lika viktiga i projekten och arbetslivet.

Man skulle kunna säga att man som systemvetare är lite av ”den sociala nörden” då?

Haha, just precis!
Sen har vi några datavetare och civilingenjörer inom informationsteknik, också.

Hur rekryterar ni ny personal? Sker det via kontakter, och/eller annonsering genom exempelvis sociala medier? Har ni någon kontakt med Uppsala systemvetare när ni rekryterar?

Ja, när vi känner att vi är i behov av mer personal brukar vi höra runt lite bland våra anställda om de vet någon som är en potentiell kandidat för jobbet. Rekommendationer från våra anställda väger tungt. Vi använder oss också av sociala medier såsom linkedin, ams, platsbanken m.m.
Ja, vi har faktiskt kontakt med föreningen också och brukar lägga upp jobbannonser på Uppsala Systemvetares hemsida.

Så att kontinuerligt gå in på vår hemsida är alltså bra, så att man inte missar chansen till jobb hos er?

Absolut! Sen lägger vi ju upp andra grejer också, som kontaktdagar och företagskvällar, så håll koll!

Steget mellan skolbänken och arbetslivet är ofta stort och kan verka lite skrämmande, hur ser introduktionen ut när man kommer som nyutbildad till er?

Det är ju alltid ett stort steg, så är det. Något man dock kan göra för att förbereda sig är att under studietiden hålla på med programmering på fritiden. Skapa någon hemsida, applikation etc. Helt enkelt ett hobbyprojekt.

När man kommer som ny hit får man en fadder de första tre månaderna som finns där som stöd och guidning. Man ska kunna kan ställa i stort sett vilka frågor som helst till sin fadder, allt ifrån hur kaffemaskinen fungerar till den mer tekniska biten av ett projekt.

Det är otroligt viktigt att man som ny vågar fråga om hjälp. Det gör ingenting att man inte kan allt från början. Det finns trots allt ändå 25 stycken här på arbetsplatsen som alla vill att kunden ska få en levererad produkt så man kan fråga oss!

Vad är det bästa med att jobba på Exor?

Friheten, arbetsklimatet och framförallt – kollegorna! Vi har en relativt ung medelålder där de flesta gärna vill göra saker ihop även på fritiden. Ibland är det spelkvällar och LAN som anordnas, någon gång kan det vara lite mer sportiga aktiviteter.

Några sista och väl valda ord till oss studenter?

Var nyfikna och drivande! Som sagt, satsa på hobbyprojekt vid sidan av studierna och försök att komma på vad man vill jobba med i framtiden genom att inrikta sig på någonting intressant under studiernas gång.

Har du några konkreta råd på hur på ett enkelt sätt kan rikta in sig på ett ämne?

Under den tredje terminen där ni läser valfria kurser – här kan det vara bra att inrikta sig på något speciellt, men det viktigaste är egentligen inte vilka kurser man väljer utan att man har ett mål med det man läser!

C-uppsatsen är också ett perfekt tillfälle för att fördjupa sig i något ämne man intresserar sig av och visa upp sina kunskaper för ett specifikt företag! Skulle du till exempel vilja skriva c-uppsatsen här hos oss ser vi gärna att du valt ett ämne inom webb.

Sist men inte minst ta vara på chanser att gå på kontaktdagar och mässor! Mingla med olika företag, se vad de olika företagen har att erbjuda.

Vi tackar dig Per för dina visdomsord!